داستان

داستان


به آثاری که در آنها تأکید بر حوادث خارق العاده بیشتر از تحول و پرورش آدم ها و شخصیت هاست، قصه می گویند. در قصه محور ماجرا بر حوادث خلق الساعه می گردد.

 

شگفتی آور است که قصه های کهن و قدیمی تر، بیشتر ناظر بر حقایق و مظاهر زندگی اند تا قصه های متأخرتر که اغلب به خیال پردازی های نامعقول و منحط روی آورده اند و از موازین عقلی و حسی دور شده اند. علت این انحطاط را باید در اوضاع و احوال جوامع گذشته جست و جو کرد و در پستی و بلندی های تاریخ ایران.

                             

در قصه های بلند قدیمی نظیر «سمک عیار»، «داراب نامه»، «فیروزنامه»، «اسکندرنامه» کالیستنس دورغین و ... گزارنده و فراهم آورنده قصه ها، خود ادیب و فاضل و تا حدودی به علوم و معارف زمان خود آشناست و از این نظر در نگارش قصه ها همه این مسائل را مد نظر دارد و چنان مفردات و خصلت های قصه ها را کنار هم می نشاند که لااقل برای مردم روزگار خودش معقول و پذیرفتنی باشد.

 

هدف قصه ها، به ظاهر خلق قهرمان و ایجاد کشش و بیدار کردن حس کنجکاوی و سرگرم کردن خواننده یا شنونده است و لذت بخشیدن و مشغول کردن، اما در حقیقت درونمایه و زیربنای فکری و اجتماعی قصه ها ترویج و اشاعه اصول انسانی و برادری و برابری و عدالت اجتماعی است. قهرمان ها در بند سودای خصوصی و شخصی نیستند و اغلب درگیر مبارزه با پلیدی ها و بی عدالتی ها و ستمگری ها هستند و در این مبارزه خستگی ناپذیرند و هیچ عاملی نمی تواند آنها را از این راه باز دارد.

 

قهرمان ها اغلب از نژاد پادشاهان و بزرگانند و و از خصلت های بزرگی و آزادگی و اصیل­زادگی برخوردار. زیبارو و خوش اندام و اهل بزم و رزم و در هر فوت و فنی کاملند. هدف آنها گذشته از ترویج اصول انسانی و دینی روی کار آوردن شاهان عادل و رعیت پرور است. با شاهان ستمگر و ظالم می جنگند و آنها را از تخت پادشاهی سرنگون می کنند و همیشه در کار خود پیروزند.

 

در قصه کمتر به فضا و محیط معنوی و اجتماعی و خصوصویت ذهنی و روانی و دنیای تأثرات درونی شخصیت ها توجه می شود، در حقیقت در قصه ها قهرمان وجود دارد و در داستان ها، شخصیت اصلی.


برگرفته از کتاب ادبیات داستانی جمال میرصادقی

 

نوشته شده در تاریخ شنبه 31 اردیبهشت 1390    | توسط: مخف    |    | نظرات()

چه قدر هفته پر از شنبه شد، به جمعه رسید

http://media.farsnews.com/Media/8711/Images/jpg/A0603/A0603190.jpg

در اضطراب چه شب‌ها که صبح شان گم شد

چـه روزهـا کــــه گـرفـتـــــار روز هـفــــتـم شد

چه قدر هفته پر از شنبه شد، به جمعه رسید
و جـمـعــــه روز تـفــــرّج بـــــرای مـــــردم شـد!

چه قــدر شنبـه و یـک شنبـه و دوشنـبه رسید
ولی همـیشه و هـر هـفـتـه جـمـعـه ‌هـا گم شد

چه هفته‌ها که رسید و چه هفته‌ها که گذشت
شمـارشی کــه خلاصـه بـه چـنـد و چـنـدم شد

و هـفـتـه‌ای که فـقـط ریـشه در گذشتن داشت
بـرای شعـله کـشیـدن بـه خـویـش هـیـزم شد

نـه شنـبـه و نـه بـه جـمـعـه، نـه هیـچ روز دگر
در انتــظار تـو قـلـبـی پـــر از تـلاطـــــم شد !؟

کـــدام جــمـعـه‌ مـــوعـــود می‌زنـی لـبـخـنـد
بـه این جـهـان کـه پـر از قـحطی تبسم شد؟

بــرای آمــدنـت جـــمــعــه‌ای مـعـــیــن کـــن
کـه هـفتـه‌ها همـه‌شـان خـالی از تـرنـم شد

شاعر: محمد علی صولی

نوشته شده در تاریخ جمعه 30 اردیبهشت 1390    | توسط: Arg    |    | نظرات()

داستان

 داستان

در چین قصه هایی از هزار سال قبل و کمی بعد از میلاد مسیح در دست است. از جمله آنها قصه «دیدار از سرزمین مستان» اثر وانگ چی است که تاریخ آن به 6 قرن بعد از میلاد مسیح می رسد.

 

هومر حماسه سرای یونانی حماسه های خود را شش قرن پیش از میلاد مسیح سروده است. حماسه «ایلیاد» قصه جنگ یونانیان با اهالی شهر ترواست و فتح این شهر به دست آنها. حماسه «ادیسه» سرگردانی ادیسه یا یولیس؛ شاه ایتاکا از شهر و زن و فرزندش و گرفتار مصایب و ماجراهای بسیار شدن و بازگشتش به شهر زادگاهش و رهایی زنش از دست خواستگاران است.

 

در اروپا، از قرون وسطی و دوره نوزایی (رنسانس) افسانه های تمثیلی و افسانه های پریان و قصه های «دکامرون» اثر جیوانی بوکاچیو (نویسنده و شاعر ایتالیایی، 1313 – 1375) به جا مانده است.

 

«از افسانه نویسانی که بعد از لافونتن در قرن هیجدهم کسب معروفیت کردند در فرانسه می توان ژان پیر فلوریان (1753 – 1794)، در انگلستان جان گی (1685 – 1732) و در آلمان گوتارد لسینگ (1729 – 1781) را نام برد اما در دو قرن گذشته، بیشتر از کشورهای اروپای باختری در روسیه افسانه نویسی رواج داشته است.»

 

کتب داستانی دوره اشکانیان و ساسانیان: کتاب هزاردستان، کتاب خرافه و نزهه، کتاب الدب و الثعلب (خرس و روباه)، کتاب روزبه یتیم، کتاب نمرود ملک بابل.

این احتمال وجود دارد که برخی از این آثار تألیف ایرانیان پس از اسلام باشد. ابن الندیم در جای دیگر از کتاب خود از کتاب های ایرانیان و غیر ایرانیان که ابان لاحق به شعر عربی برگردانیده است، نام می برد: کتاب کلیله و دمنه، بلوهر و بوذاسف، سندباد، مروک، الصیام و الاعتکاف (روزه داری و گوشه گیری). بیشتر این کتاب ها اصل هندی دارد که به پهلوی ترجمه شده بوده است. از این اطلاعات می توان نتیجه گرفت که در زبان پهلوی دو دسته افسانه وجود داشته است. یک دسته داستان هایی که اصل ایرانی داشته و دسته دیگر افسانه هایی که از کتب ملل دیگر ترجمه شده بوده است.

 

«هزار و یک شب» یا «هزار افسان» یکی از شگفت انگیزترین و غنی ترین و معروف ترین کتاب های قصه دنیاست.

اگرچه ابن ندیم و بسیاری اصل «هزار و یک شب» را از ایران می دانند، بنابر تحقیق فن هامر پوگشتال آلمانی و دخویه هلندی و استرپ دانکارکی «هزار و یک شب» اصل هندی دارد و قبل از حمله اسکندر به ایران، از هندوستان به ایران آمده و به «هزار افسان» معروف شده است و در قرن سوم هجری به عربی برگردانده شده و از بغدا به مصر رفته و در آنجا قصه هایی به آن اضافه شده و در حدود قرن دهم هجری در مصر تدوین یافته و به صورت «الف لیل و لیله» کنونی درآمده است.


برگرفته از کتاب ادبیات داستانی جمال میرصادقی

 


نوشته شده در تاریخ جمعه 30 اردیبهشت 1390    | توسط: مخف    |    | نظرات()

ماجرای هدیه رهبر انقلاب به یك خبرنگار

http://media.farsnews.com/Media/8710/Images/jpg/A0592/A0592348.jpg

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران از بخش ویژه و كتاب‎های حضرت زهرا علیها السّلام و برگزیده و همچنین از سایر كتب بازدید كردند.
هیاهوی جالب و غیرقابل وصفی در نمایشگاه حاكم شد به‎شكلی كه خبرنگاران و بازدیدكنندگانی كه از ساعات اولیه در انتظار گشایش درهای شبستان بودند متوجه حضور ایشان شدند.
با ورود به صحن شبستان این مهم را دریافتم كه عطر حضور رهبری محیط مصلی را زیبنده كرده چرا كه ایشان هرسال با حضور در نمایشگاه از این مهم رویداد فرهنگی بازدید و نكاتی را به ناشران و غرفه‌داران ارائه می‏كنند . . .

نوشته شده در تاریخ جمعه 30 اردیبهشت 1390    | توسط: Arg    |    | نظرات()

گفتار و توصیه های کوتاه اخلاقی آیت الله بهجت

http://www.bfnews.ir/images/docs/000025/n00025668-b.jpg
آنچه در پی می آید گلچینی از رهنمودها و توصیه های اخلاقی حضرت آیت الله بهجت است كه از منابع مختلف انتخاب شده  است.

به گزارش جهان با هم آن را از نظر می گذرانیم.

۱) هم جنسی و هم شكلی و اختلاط با كفار، تسلط و حكومت آنها را بر مسلمانان آسانتر می سازد. [در محضر بهجت: ۱/۳۲]
۲) اگر بی تفاوت باشیم و برای رفع گرفتاریها و بلاهایی كه اهل ایمان بدان مبتلا هستند دعا نكنیم، آن بلاها به ما هم نزدیك خواهد بود.[همان: ۱/۹۷]
۳) ائمه ما (علیهم السلام) دعاها را در اختیار ما گذاشته اند تا ما را غرق در نور ببینند. [همان: ۱/۱۸۹]
۴-اگر بخواهیم محیط خانه گرم و باصفا و صمیمی باشد، فقط باید صبر و استقامت و گذشت و چشم پوشی و رأفت را پیشه خود كنیم تا محیط خانه گرم و نورانی باشد. [همان ۱/۳۰۰]
۵-ما باید باب توجیه خطا و اشتباه را به روی خود ببندیم و برای هر خطا، زبان به استغفار بگشاییم و اگر قابل جبران باشد، جبران كنیم. [همان]
۶-خدا نكند حرام در نزد انسان زینت داده شود! این یك بیماری قلبی است كه انسان به آن مبتلا می شود، و با وجود راههای حلال كه نیازش را برآورده می كند، خود را به حرام گرفتار می نماید! [همان: ۱/۲۹۸]
۷-وای بر ما اگر در خصوص خوردنیها و نوشیدنیها از حرام اجتناب نكنیم! زیرا همین غذاها است كه منشأ علم و ایمان و یا كفر ما می شود! [همان: ۱/۳۳۷]
۸-اگر می خواهید از ناحیه دعا به جایی برسید، زبان حالتان این باشد: تسلیم خدا هستیم، هر چه بخواهد بكند، بنا داریم عمل به وظیفه بندگی كنیم. [همان: ۱/۳۴۱]
۹-در این مطلب جای شك نیست كه اگر انسان بدان موفق باشد، برای او كافی است و تمام مطالب و نتایج ریاضات شاقه و دشوار را دارد! و آن مطلب این است كه: انسان خود را در محضر خدا ببیند و خدا را در همه احوال، مطلع از خود و در همه جا حاضر و بر همه كارها و احوال خود، ناظر بداند. [همان: ۱/۳۵۴]
۱۰-برای اداره تمام جهان كافی است كه انسان، عاقل و مؤمن و متدین باشد. دیانت و عقل، برای اداره كره زمین كفایت می كند [همان:۲/۴۳] . . .

نوشته شده در تاریخ جمعه 30 اردیبهشت 1390    | توسط: Arg    |    | نظرات()

تا به كی چشم انتظاری !!!؟

http://safahateentezar.persiangig.com/image/(63).jpg


زمستان خسته شد از بی بهاری

جهان می لرزد از این بی قراری

گمانم جمعه ای باقی نمانده

خدایا تا به کی چشم انتظاری

اللّهم عجّل لولیک الفرج


نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 29 اردیبهشت 1390    | توسط: Arg    |    | نظرات()

احمدی‌نژاد چشم خود را بر تخلفات متملقان و باند انحرافی نبندد

http://news.veyq.ir/img/m/198102.jpg
عباس سلیمی‌نمین در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با بیان اینكه مواجهه منطقی و تبیینی با جریان انحرافی قطعاً به نفع اصولگرایان است، اظهارداشت: حضور این جریان یك آزمون بزرگ پیشِ‏روی اصولگرایان بوده و جریان اصولگرایی ثابت می‌كند كه اصلاً بحث فرد، سلایق گروهی و حزبی در آن اهمیتی نداشته و روی یك سری اصول استوار است.

وی با تأكید بر اینكه جریان اصولگرایی می‌خواهد پایبندی خود را در هر شرایط به مبانی تضمین‌كننده و تأمین‌‌كننده مصالح عمومی نشان دهد، تصریح‌كرد: جریان اصولگرایی این آزمون را نیز به خوبی پشت سر می‌گذارد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران در خصوص دلائل به وجود آمدن مسائل اخیر، یادآورشد: هر فرد و هر شخصیتی در عرصه اجرا اگر در وادی ماندگاری دائمی در قدرت قرار گیرد یك سری مسائل در اطراف وی شكل می‌گیرد كه قطعاً با قانون و مصالح جامعه مغایرت خواهد داشت و این وسوسه در مورد همه افراد صادق است.

وی با تأكید بر اینكه نباید تصور شود كه وسوسه‌ ماندگاری در قدرت تنها در افراد خاصی شكل می‌گیرد، افزود: همه افراد در ارتباط با این مسئله با پوشش‌ها و بهانه‌های خاصی می‌توانند دچار لغزش شوند.

سلیمی‌نمین ادامه داد: در دولت آقای احمدی‌نژاد با این توجیه كه خیلی به انقلاب خدمت كرده و جلوی انحرافات را گرفته‌اند برخی چنین پنداشته‌اند كه نباید صحنه را ترك كنند زیرا امور اجرایی كشور در دست كسانی قرار می‌گیرد كه از آنها پایبندی كمتری نسبت به اصول دارند اینگونه احساس وظیفه و دلسوزی فراتر از قانون در مورد جامعه قطعاً بهانه‌ای بیش نیست و ناشی از تملقاتی است كه موجب وسوسه افراد برای باقی ماندن در قدرت شده است.

وی با بیان اینكه متملقین این ذهنیت را در آقای احمدی‌نژاد ایجاد كرده‌اند كه اگر وی نبود كشور دچار انحرافات اساسی شده و قادر نبود مسیر خود را در وادی اصلاح به خوبی طی كند، گفت: در واقع این تصور از طریق یك سری غلوكردن‌ها ایجاد شد هرچند در ابتدای كار برخی عناصر ناپخته سیاسی نیز با ستایش‌های افراطی خود در این قضیه دخیل بودند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران بر همین اساس به 'اظهارات ناپخته' خانم رجبی كه احمدی‌نژاد را معجزه هزاره سوم قلمداد می‌كرد اشاره و اضافه‌كرد: قطعاً می‌توان خانم رجبی را جزء عناصر ناپخته سیاسی ارزیابی كرد كه ناخواسته در متوهم نمودن رئیس‌جمهور تأثیر داشت. . .

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 29 اردیبهشت 1390    | توسط: Arg    |    | نظرات()

داستان

داستان


قصه تاریخچه ای بسیار قدیمی دارد. مجموعه ای از قصه هایی که تاریخ آن به حدود چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح می رسد، از فرهنگ و تمدن مصری باقیمانده است. شاید بتوان گفت که مصری ها اولین ملتی هستند که قصه را به ادبیات جهان هدیه کردند. موضوع این قصه ها متنوع است، از قصه هایی درباره سحر و جادو و ارواح گرفته تا افسانه های تمثیلی و قصه های پرماجرا و عاشقانه:

«قصه های دیگر عبارتند از: «تصرف یافا»، «شاهزاده محکوم»، «قصه های جادوگران»، «ارباب و برده» و «تبعید سینوحه».

حکایت «دو برادر یا آنپو و باتا» (نوشته حدود 3200 ق.م؛ نسخه حدود 1300 ق.م). شاید کهن ترین قصه موجود در مضمون «همسر فوطیفار» باشد. این قصه آمیزه ایست از جادو و تناسخ و کینه جویی. دو زن جفاکار برای شوهرانشان بدبختی به بار می آورند، اما سرانجام به سزای کردار خود می رسند و شوهران کامیاب می شوند.

«ملوان کشتی شکسته» (نسخه حدود 2500 ق.م). ملوانی که تنها بازمانده کشتی طوفان زده ای است، به «جزیره نعمت ها» می رسد. ماری سخنگو رهایی او را پیشگویی می کند. پیشگویی درست از آب در می آید و ملوان با هدایایی شگفت انگیز به دربار فرعون باز می گردد.

«قصه سنتنا» (نوشته حدود 1300 ق.م؛ نسخه حدود 400 ق.م). این قصه، حکایت از سرقت از کتابی جادویی دارد که دانش آموزی آن را از گوری می رباید. بعد پشیمان می شود و کتاب را باز می گرداند و به جبران گناه می پردازد.»

 

بعد از قصه های مصری، ادبیات آشورب- بابلی از جماه منظومه حماسی گیلگمش قدیم ترین قصه به جا مانده است که قدمت آن به حدود 2000 ق.م میرسد. حماسه گیلگمش از مجموعه قصه های پراکنده تشکیل شده است و بر همه آثار حماسی بعد از خود تأثیر گذاشته است. درونمایه گیلگمش خصوصیتی تمثیلی دارد و به معنای آن است که چون از مرگ گریزی نیست پس باید از زندگی نهایت بهره را گرفت.

 

گیلگمش یکی از پادشاهان ستمگر آشوری است و با ابانی یا انکیدو که خدایان برای رهایی مردم از ستمکاری او آفریدند، می جنگد و بر او پیروز می شود. بعد گیلگمش با ابانی دوست می شوند و هر دو با خوم ببه، نگهبان جنگل می جنگند و او را می کشند. وقتی ابانی بر اثر خواست خدایان مریض می شود و می میرد، گیلگمش به جستجوی گیاهی می رود که خوردن آن عمر جاودانی به او می دهد. گرچه گیاه را ته دریا پیدا می کند، ماری آن را می بلعد. منظومه این معنا را در بر دارد که هیچ انسانی نمی تواند عمر جاودانی داشته باشد، گر چه به زورمندی گیلگمش باشد.

 

هندی ها نیز به ذخیره ادبیات داستانی جهان بسیار افزوده اند؛ بسیاری از قصه هایی که در جهان پخش شده، اصل و بنیادی هندی دارد. معروف ترین این قصه ها، مجموعه «پنچاتنترا» یا «پنج موقعیت برای دانا شدن» است. نوشتن آن را در قرن پنجم میلادی به ویشنو سارما که شخصیتی تاریخی و حکیمی برهمن است، نسبت می دهند. پنچاتنترا در پنج باب برای آموزش شش شاهزاده جوان تألیف یافته است و این باب ها در «کلیله و دمنه» تحت عنوان های «شیر و گاو»، «دوستی کبوتر و زاغ و موش و باخه و آهو»، «بوف و زاغ»، «بوزینه و باخه» و «زاهد و راسو» آمده.


برگرفته از ادبیات داستانی جمال میرصادقی

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 29 اردیبهشت 1390    | توسط: مخف    |    | نظرات()

جلسه یک شهید با خودش

http://s1.picofile.com/file/6631938628/%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF_%DA%AF%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%85.jpg

دیروز با جلسه ای که با شرکت من و خودم تشکیل شده بود شرکت کردم.ریاست این دو جلسه را هر دو من به عهده داشتند.شرکت کنندگان ابتدا علاقه مشترک میان هر دو را مطرح کردند.


محمد حسین تجلی به سال 1341 در زنجان متولد شد. او تحصیلاتش را در دبستان فردوسی شروع و در دبیرستان دکتر علی شریعتی به اتمام رسانید.وی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته علوم اجتماعی دانشگاه تربیت معلم تهران پی گرفت. محمد حسین ، سرانجام در عملیات کربلای 5 بال در بال فرشتگان گشود .

از شهید محمد حسین تجلی آثاری محدود اما بسیار خواندنی به جا مانده است. روح حساس و قلم توانای او ، اسنادی گرانبها را به پرونده تاریخی فرزندان خمینی افزوده اند تا آیندگان بدانند چه کسانی به نفس گرم روح الله ، راه 80 ساله را یک شبه پیمودند و چرا حضرت روح الله ، سالکان کهنسال را به خواندن وصیت نامه این عارفان کوچکسال فرا خواند.

در زیر یکی از دست نوشته های تکان دهنده شهید محمد حسین تجلی را با هم می خوانیم. در این نوشته ، شهید تجلی به زیبایی ، سرزنش های اطرافیان و نزدیکانش را به سبب مبارزات و شیوه زندگی انقلابی اش بیان می کند. مشکلی که بسیاری از جوانان اهل جبهه و جهاد با آن مواجه بودند:

 . . .

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 29 اردیبهشت 1390    | توسط: Arg    |    | نظرات()

داستان

داستان


داستان توالی حوادث واقعی و تاریخی یا ساختگی است، بنابراین تسخیر عمل به وسیله تخیل را ارائه می دهد.

 

ادبیات به هر اثر شکوهمند و ممتازی گفته می شود که در آن عامل تخیل دخیل باشد و در ضمن با دنیای واقعی نیز ارتباط معنی داری داشته باشد.

 

ادبیات داستانی (داستان)

قصه

         اسطوره

          حکایت اخلاقی

         افسانه تمثیلی (فابل)

         افسانه پریان

         افسانه پهلوانان

رمانس

          رمانس روستایی

         رمانس شهسواری

         رمانس عاشقانه

داستان کوتاه

         داستانک (داستان کوتاه کوتاه)

          داستان بلند

رمان

          رمان کوتاه

         ناولت

 

در پیرنگ نقل حوادث با تکیه بر موجبیت و روابط علت و معلولی می آید و نویسنده می تواند ترتیب توالی زمانی داستان را به دلخواه بر هم زند و وقایع را پس و پیش کند و نظم جدیدی به آنها بدهد و برای آنها آغاز، میانه و پایان تعیین کند و بکوشد در آن شخصیتی را پرورش دهد و به ویژگی های آن بپردازد و او را به عمل وا دارد، یا درونمایه ای را برجسته کند یا صحنه مناسبی برای حدوث وقایع برگزیند.

 

اطلاق قصه بر شورت استوریِ غربی صحیح نیست و موجب شلوغی ذهن و سردرگمی خواننده می شود.

 

ایران نیز از جمله کشورهایی است که به داشتن قصه های کهن معروف شده و نامش در فرهنگ های ادبی و دایرۀ المعارف ها در کنار چین، هند، مصر، سومر، بابل و یونان آمده است، کشورهایی که زادگاه قصه های کهن بوده اند.

 

قصه ها تأثیر عظیمی در ساخت و روند زندگی ما داشته اند. از همان آغاز، عادت به داستان خواندن را در ما به وجود آوردند و تخیل ما را نیرو و گسترش دادند.


برگرفته از کتاب ادبیات داستانی جمال میرصادقی

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390    | توسط: مخف    |    | نظرات()

با امام زمانمان آشتی کنیم !

http://www.parsiblog.com/PhotoAlbum/s2jg/024%5B1%5D.jpg
مدتی پیش در یکی از میدانهای تهران در حال عبور کردن بودم. نوجوانی را دیدم که کاغذ هایی را میان مردم پخش می کرد. فکر کردم برگه های تبلیغاتی که در گوشه کنار شهرپخش میشود است هر کس برگه را میگرفت آن را دور نمی انداخت بلکه می خواند و در جیبش می گذاشت. با خود فکر کردم . این چه جور تبلیغی است! هر کس برگه را می گیرد و در جیبش می گذارد .پیش نوجوان رفتم که اصلا" شبیه تبلیغات چی ها نبود برگه را گرفتم  و دیدم روی آن نوشته با امام زمانمان آشتی کنیم.

سفارشهای برای آشتی با امام زمان(عج)


1-     سلام به امام زمان عج و دیگر امامان علیهم السلام و نفرین بر ستمکاران

2-     خواندن دعای فرج هنگام قنوت نمازها.

3-     خواندن آیت الکرسی پس از هر نماز و صدقه دادن برای سلامتی ایشان

4-     خواندن دعای عهد با نیت بیعت با ایشان.

5-     خواندن دعای فرج برای تعجیل در ظهور ایشان پس از نماز.

6-     خواندن حداقل ده آیه از قرآن در روز و فرستادن بیش از ده صلوات.

7-     خواندن نماز اول وقت و همیشه وضو داشتن.

8-     سعی در ترک گناهان و عمل به واجبات .

9-     خواندن زیارت آل یاسین عاشورا و جامعه کبیره به نیابت از ایشان.

10-   خواندن نماز شب و نماز غفیله به نیابت از ایشان.

11-    مانوس بودن با دعاها و تکالیف و آداب های ماههای قمری.

12-   زیارت ماهانه آرامگاه امامان (ع) و امام زادگان و عالمان.

13-   احسان و نیکی به پدر و مادر و جلب رضایت آنان.

14-   انجام دادن کارهای مستحب.

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 27 اردیبهشت 1390    | توسط: Arg    |    | نظرات()

نسبت «مشایی» و «فراماسونری»

http://atynews.com/files/fa/news/1389/6/2/1325_710.jpg
سخنرانی آیت الله «محمد تقی مصباح یزدی»را پیرامون بازتولید تشكیلات فراماسونری در ایران كه روز 24 فروردین 1390 در جمع مسئولان «شورای عالی زنان» ایراد شد، باید یكی از مهمترین سخنرانیهای تاریخ سیاسی معاصر دانست؛ چه اینكه نمادها و نشانههای معرفتی- سیاسی دو دهه گذشته حكایت از ظهور پدیدهای به نام «كودتای ایدئولوژیك ماسونها» در ایران دارد كه در تحلیلهای امنیتی، موفقیت چنین كودتایی را «شرط لازم» برای «سقوط فیزیكال» یك نظام سیاسی میدانند. هر چند دو ماه پیش نیز یكی از نزدیكان آیتالله مصباح یزدی در گفتگویی خبر از نقطه نظرات ایشان پیرامون «افزایش نفوذ جریان فرهنگی فراماسونری در بدنه دولت» داده بود، اما اینبار اشارات صریح رییس «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)» به شاخصهای این فرقه نفوذی و مقایسه تطبیقی آن با رویكردهای شبهمعرفتی مانند «مكتب ایرانی» و «ملیگرایی» سبب شد تا دوباره حساسیت پیرامون كاركرد فراماسونری در ایران از حاشیه بحثهای تئوریك به متن مسائل سیاسی كشور بیاید.
گویی تاریخ هم برای «آیتالله» - كه نه تنها «فقیه» بلكه «فیلسوفی الهی» است – و هم برای ما تكرار میشود. او یكبار پیشتر در پایان دهه 1370 با ارائه سلسله گفتارهای انتقادی خود پیش از خطبههای نماز جمعه تهران علیه گفتمان ماسونی اصلاحطلبان شوریده بود و اكنون نیز در روزهای آغازین دهه 1390 بار دیگر با اتخاذ موضعی بههنگام علیه بازتولید ایدئولوژی و تشكیلات فراماسونری در ایران به میدان آمده است. با این تفاوت كه یك دهه پیش، آیتالله «مصباح یزدی» به «خودیها» پیرامون نفوذ «غیرخودیها» هشدار داد، اما نگرانی امروز او از «نفوذ ماسونها در جریان خودی» است؛ هر چند محور هر دو هشدار آیتالله به فاصله یك دهه، ظهور قرائتهای التقاطی دینی از «اسلام سكولار» و «نسبیگرایی» تا «مكتب ]اسلام[ ایرانی» و «ملیگرایی» است. هشدار آیتالله روشن است: نزاع میان «اسلام آمریكایی» با «اسلام ناب محمدی(ص)» با صورتی نوین و ماهیتی ثابت برای «تجزیه دین» - این بار توسط فرقه مشائیه- ادامه دارد و بنابر آموزههای امام خمینی(ره) نباید از این دشوارترین «جنگ عقیدتی» میان حق و باطل غافل بود. برای همین آیتالله مصباح یزدی میگوید: «خطری كه من احساس میكنم شدیدترین خطری است كه تاكنون اسلام را تهدید كرده است و آن هم از سوی نفوذیهایی است كه در بین خودیها در حال رشد هستند.» . . .

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 27 اردیبهشت 1390    | توسط: Arg    |    | نظرات()

آیت الله بهجت و حكومت اسلامی در عصر غیبت

http://iiny.org/%5Cimg%5Cahkam%5Cmaraje%5C4.jpg
آیت الله بهجت برخلاف طرفداران تعطیلی حكومت در سال‌های پیش از ظهور حضرت حجت‌علیه السلام از یك سو و نیز برخلاف مرحوم بروجردی كه به گفته او معتقد بود «اگر رژیم پهلوی را سرنگون كنیم نمی‌توانیم بجای او كشور را اداره كنیم» از طرف دیگر معتقد است «ایجاد حكومت اسلامی» واجب «و توان اداره كشور را نیز داریم» گرچه مراد او از توانستن، چیزی فراتر از علاقه عملی او به امر حكومت داری است، اما برآیند نظرات او برای جامعه مؤمنان، آن است كه «اگر بتوانیم این كار را بكنیم واجب است و باید جلوی آنهایی كه مانع این كار هستند را گرفت و آنها را دفع كرد».

 البته تأكید او بر اقامه حكومت اسلامی در عصر غیبت، منوط بر اجرای كامل دستورات الهی و دوری جستن از مصلحت اندیشی‌هایی است كه احیاناً منجر به تعطیلی احكام گردد. اشارات او به نفی برخورد مصلحت اندیشانه با تكالیف شرعی در امر حكومت داری، گذشته از نقد تاریخی كه بر استدلال شیخین ـ مبنی بر این كه تعیین جانشین پیامبر6 هم برخلاف مصلحت امّت اسلامی است ـ روا می‌دارد ایرادی نیز بر مصلحت اندیشی‌های مشروطه خواهان و تائیدی بر اصرار مشروعه طلبان بر لزوم كامل مطابقت قوانین موضوعه بر شریعت محمدی است.

به همین دلیل مشروطه نمی‌توانست همانند خلافت اسلامی، متصف به وصف «اسلامی» شود و آمال متدینین درباب حكومت اسلامی را برآورده سازد. بهجت برخلاف كسانی كه معتقد به تعویق افتادن وظایف اجتماعی و سیاسی معصوم(علیه السلام) تا ظهور امام زمان علیه‌السلام هستند معتقد به جریان زندگی سیاسی شیعیان در عصر غیبت است. . .

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 27 اردیبهشت 1390    | توسط: Arg    |    | نظرات()

جاده مانده است و من و این سر باقی مانده

جاده مانده است و من و این سر باقی مانده

 

 

جاده مانده است و من و این سر باقی مانده

رمقی نیست در این پیکر باقی مانده

 

نخل ها بی سر و شط از گل و باران خالی

هیچ کس نیست در این سنگر باقی مانده

 

توئی آن آتش سوزنده ی خاموش شده

منم این سردی خاکستر باقی مانده

 

گرچه دست و دل و چشمم همه آوار شده است

باز شرمنده ام از این سر باقی مانده

 

روزو شب گرم عزاداری شب بوهاییم

من و این باغچه ی پرپر باقی مانده

 

شعر طولانی فریاد تو کوتاه شده است

در همین اسب و همین خنجر باقی مانده

 

پیش کش باد به یک رنگی ات ای پاک ترین

آخرین بیت در این دفتر باقی مانده

 

تا ابد مردترین باش و علمدار بمان

با توام ای یل نام آور باقی مانده

 

 

سعید بیابانکی

 

  • برچسب ها: شعر،  
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 27 اردیبهشت 1390    | توسط: مخف    |    | نظرات()

باده وحدت

باده وحدت

 

سر بر آرید حریفان که سبویی بزنیم

خواب را رخت بپیچیم و به سویی بزنیم

 

باز در خم فلک باده وحدت صافی است

سر بر آرید حریفان که سبویی بزنیم

 

ماهتاب است و سکوت و ابدیت، ما نیز

سر سپاریم به مرغ حق و هویی بزنیم

 

خرقه از پیر فلک دارم و کشکول از ماه

تا به دریوزه شبی پرسه به کویی بزنیم

 

چند بر سینه زدن سنگ محبت باری

سر به کوی در آینه رویی بزنیم

 

آری این نعره مستانه که امشب ما راست

به سر کوی بتِ عربده جویی بزنیم

 

خیمه زد ابر بهاران به سر سبزه که باز

خیمه چون سرو روان بر لب جویی بزنیم

 

بیش و کم سنجش ما را نسزد ور نه که ما

آن ترازوی دقیقیم که مویی بزنیم

 

شهریارا سر آزاده نه سربار تن است

چه ضرورت که دم از سر مگویی بزنیم

 

محمدحسین شهریار

  • برچسب ها: شعر،  
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 26 اردیبهشت 1390    | توسط: مخف    |    | نظرات()
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic