سوال از رئیس جمهور، راه زدودن گرد و غبارها؟!!

انتخابات مجلس نهم در راه است، هر چه به اسفند نزدیک و نزدیکتر می شویم سیاسیون بیشتر از پیش به تکاپو می افتند. عده ای به دنبال کانونهای قدرت و ثروت راه می افتند، عده ای حول رئیس مجمع جمع می شوند، عده ای به دنبال احیای دوم خرداد با چهره های سفید و معتدل می گردند، عده ای به فکر برنامه ریزی بهتر و بیشتر برای خدمتگزاری شایسته تر به مردم هستند و ... . اما عده ای که بیشتر سعی در خودنمایی خود در ویترین سیاست می گردند به دنبال ابزارهایی برای مطرح کردن خود هستند. حرفه و مصاحبه های جنجالی، طرح های دهان پر کن و مخالفت خوانی های بی اساس، استیضاح های عجیب و غریب و این جدیدتر هم هیاهو برای طرح سوال از رئیس جمهور!
طرح سوال از رئیس جمهور بی شک طبق اصل 88 قانون اساسی از حقوق نمایندگان است اما سوالی که مطرح می باشد این است که آیا در این روزها این اقدام اساسا فایده ای در حرکت رو به جلوی نظام اسلامی و مردم دارد یا خیر. از فایده داشتن یا نداشتن این اقدام مهمتر این است که این حرکت که در طول استقرار نظام جمهوری اسلامی بی سایقه بوده است، توسط دوست و دشمن چگونه تفسیر می شود. منظور از دوست نه حزب و گروه و دسته بلکه صرفا مردم هستند. سوالی که ذهن نگارنده را به خود مشغول داشته این است که مردمی که خاطرات اصطکاکات شدید دوران اصلاحات و عقب رفت کشور به خاطر دعواهای مسئولان را به یاد دارند، این اقدامات را پذیرا هستند یا نه. خواننده محترم و خودنمایان سیاسی لحظه ای خود را به جای روستایی زحمت کشی بگذارند که بعد از بازگشت از زمین زراعی خود خبر سوال از رئیس جمهور و حواشی آن را می شنود، به واقع چه حسی به او دست خواهد داد؟ آیا جز این است که احساس می کند در مملکت اتفاقات خارق العاده ای در حال وقوع است که او از آنها بی خبر می باشد. . .

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 30 تیر 1390    | توسط: Arg    |    | نظرات()

اولین جملات حضرت مهدی (عج) پس از ظهور

 

 

وقتی وجود مبارک ولی عصر أرواحنا فداه جلوه می‌کند، ندائی که طنین انداخت و ندایی که از آن حضرت به گوش عالمیان می‌رسد، این است: اُذَکِّرُکُمُ اللهْ أیُّهَا النّاسْ وَ مُقامَکُمْ بِینَ یَدَی رَبَّکُمْ اوّلین حرف این است: مردم! من شما را به مبدأ و معاد که هُوَ الأوَّلُ وَ الآخِر است، متذکّر می‌کنم.
 

جهان بشریت وقتی به ثمر می‌رسد و میوه شاداب می‌دهد که انسان کاملی به عنوان «مهدی موجود موعود» عجلّ الله تعالی فرجه الشَّریف ظهور کند، که وارث همه انبیاء و اولیای الهی است. برای چنین ظهوری و ظهور چنین ذخیره‌ای چندین شرط لازم است که قسمت مهم آنها شرائط تحصیلی است،‌ نه حصولی. یعنی امت اسلامی باید آن شرائط فرهنگی را تحصیل کنند. نباید منتظر بود که آن شرائط خود به خود حاصل بشود تا وجود مبارک ولی عصر ارواحنا فداه ظهور کند؛ معنای «انتظار» تحصیل شرائط حضور و ظهور اوست. امتی منتظر مهدی موجود موعود (سلام الله علیه) است که شرایط ظهورش را فراهم بکند، وگرنه منتظر نخواهد بود!

اولین شرط، رشد فرهنگی امت اسلامی است؛ زیرا امام که معارف الهی را عرضه می‌کند، وقتی جامعه از رشد فرهنگی والائی برخوردار باشد، بهتر می‌فهمد، و بهتر دفاع می‌کند. نه خود گرفتار جهل و تجاهل خواهد شد، نه اجازه می‌دهد دیگران از جهل و تجاهل عوام یا عوام زده سوء استفاده کنند؛ این اولین وظیفه است. و دومین وظیفه شهامت و شجاعت است در اجرای مَنویات پیامبر گرامی اسلام علیه و علی آله آلاف التحیّه و الثناء، که در حقیقت احکام و حِکَم الهی است. این دو اصل را به عنوان بهترین شرایط انتظار و تحصیل چنین شرایط، اسلام برای ما مقرر کرده است. . .

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 30 تیر 1390    | توسط: Arg    |    | نظرات()

توسل از دیدگاه علامه طباطبایی

توسل از دیدگاه علامه طباطبایی


توسّل به بت ها غیر از توسّل به پیامبران و ائمّه (علیهم السلام) و مقرّبان درگاه خداست چراکه در این نوع از توسّل که همگان قبول دارند، احدی استقلال برای این عزیزان قایل نبوده و آنان را عبادت نکرده، بلکه توجه اصلی متوسلان فقط به خداست.


علما, توسل, حضرت زهرا, فاطمه زهرا

«اولَئِکَ الَّذِینَ یَدْعُونَ یَبْتَغُونَ إِلَی رَبِّهِمُ الْوَسِیلَةَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ وَیَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَیَخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّکَ کَانَ مَحْذُوراً»[1]؛ آن کسانی که ایشان می خوانند [خود] به سوی پروردگارشان تقرّب می جویند [تا بدانند] کدام یک از آنها [به او] نزدیک ترند و به رحمت وی امیدوارند، و از عذابش می ترسند; چراکه عذاب پروردگارت همواره در خور پرهیز است.

آنچه مشرکان به عنوان معبود خود می خوانند (از ملائکه، جن و انس)، خود برای تقرّب به درگاه پروردگارشان به دنبال وسیله هستند تا به او نزدیک تر باشند. همه امید رحمت از خداوند دارند و در تمامی حوایج زندگی به او مراجعه می کنند و نافرمانی اش نمی کنند؛ چراکه باید خود را از عذاب خدا دور سازند. . .

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 30 تیر 1390    | توسط: Arg    |    | نظرات()

پایان دنیا

م. ارشدی

 

پایان دنیا (3)

 

هم چنین این فیلم مسلما از جنبه های سیاسی نیز بی بهره نمانده است. اوباما نخستین رییس جمهور سیاه پوست امریکا است امااین فیلم درست قبل از انتخابات ریاست جمهوری امریکا ساخته شد و در آن رییس جمهور و مشاور وی افرادی سیاه پوست و بسیار صلح طلب اند .

رییس جمهور آمریکا در اخرین لحطات با وجود اینکه بلیط کشتی مذکور را دارد برای همدردی و تعهدی که نسبت به مردمش دارد، در پیامی تلویزیونی به همه آنها می گوید که من در کنار شما هستم و در نهایت با جمعیتی از مردمان عادی در برابر پایان دنیا سر تسلیم فرود می آورد.

مشاور وی که حداقل به زعم نگارنده مشخصات ظاهری وی بسیار تداعی کننده اوباما بود، فردی صلح طلب است که تمام تلاشش را برای نجات مردم کرد. رییس جمهور قبل در سیل کشته شد و او به واسطه کشتی نجات، به آینده راه یافت! ونه شاید، که حتما، رای آوردن اوباما بی تاثیر از این فیلم نبوده است.

از سوی دیگر جنجالهای سیاسی امریکا و بلوک شرق با معرفی پولدار روسی "کارپف" نمایان می گردد. پولداری منزجر کننده که تنها به واسطه پولش بلیط کشتی را دارد. در کنار آن تبتی‌ها از این واقعه آگاهند و آن را در مناسک خود جای داده‌اند و چینی‌ها قرار است پذیرای این همه آدم برگزیده باشند و در نهایت مطابق با مضامین سایر داستانهای هالیوودی این تنها آمریکاست که تمام ملل حول رهبری و اندیشمندی مردم او منجی جهان می‌شود. بر خلاف آنچه که در تمامی ادیان آمده دنیا پس از زیر و رو شدن  به مدد تفکر مردمان امریکا 400 هزار نفر نجات می یابند و دوباره به حیاتشان ادامه می دهند .

و البته بسایر بسیار جالب تر است که تنها ویژگی منجی آنها یعنی جکسون، عشق فراوان به خانوده است. در فیلم زن به معنای هویت یک ملت است. و عشق فراوان جکسون به علی الخصوص همسرامریکاییش بیانگر این است که این عشق به امریکاست که باعث منجی گری او شده است.

در اخر باید گفت این فیلم و بسیاری از فیلم های مشابه، بیانگر این است که دنیای غرب تلاش می کند تا از طریق ابزار رسانه اذهان مخاطبان خود را برای شروع وقوع آخرالزمان مطابق با تفاسیرشان آماده سازد. مویدی بر این کلام دو شاهد زیر را می توان گرفت:

چند سال پیش، هنگامی که در اثر آزمایش‌های ژنتیکی، گوساله‌ای سرخ موی به دنیا آمد، آقای «ریچارد لندز» استاد  آخرالزمان شناسی دانشگاه «بوستن» آمریکا گفت: «به دنیاآمدن این گوساله، همان چیزی است که انتظار آن رامی‌کشیدیم. حالا می‌توانیم جنگ آخرالزمان را آغاز کنیم.» هم چنین خبری در سایت‌ها منتشر شد مبنی بر این‌که کودکی عجیب الخلقه   با تنها یک چشم در پیشانی در سرزمین‌های اشغالی متولد شده است.صهیونیسم‌هاتلاش کردند تا این خبر را منطبق با پیش‌بینی ظهور دجال در آخرالزمان بر اساس باورهای اسلامی و مسیحی تفسیر کنند.            
  بی‌شک جهان غرب درصدد تغییر و تحریف معنای آخرالزمان و آماده‌سازی اذهان جهانی برای پذیرش تفسیر غربی آخرالزمان از طریق سینماست.

 

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 29 تیر 1390    | توسط: مخف    |    | نظرات()

پایان دنیا

م. ارشدی

 

پایان دنیا (2)

 

قهرمان داستان مردی به نام جکسون است که از همسرش جدا شده و دارای دو فرزند است. وی یک نویسنده عادی و علاوه بر آن راننده یک سرمایه دار روسی است. که پس از آگاهی یافتن از نابودی زمین و پی بردن به وجود نقشه ای که محل نگهداری کشتی را نشان می دهد تمام تلاشش را برای نجات خانوداه اش می کند. جکسون پس از گذر  از خطرهای فراوان با خانواده خود مخفیانه داخل کشتی می شوند.اما آنها در بخش چرخ دنده های لولای دریچه کشتی گیر می کنند. دریچه کشتی دچار مشکل می شود و حالا نجات همه سرنشینان به عهده جکسون و پسرش نوح است.

شاید بتوان بی مبالغه فیلم برداری و جلوه های ویژه این فیلم را از شاهکارهای دنیا دانست. ایجاد شکاف ها در سطح زمین و بلعیده شدن آن .. همه نشان از سحر این چوب جادو holly wood   است که وقتی  این فیلم بر روی پرده به نمایش می آید تماشا کننده را محسور و غرق در خود می کند.

و شاید بتوان به نوعی این فیلم را جهان شمول نامید، چرا که در این فیلم بسیاری از تمدن ها نماینده ای دارند. مردمان هند، تبت، چین، ژاپن، روس، آمریکا، مسیحیان، حتی کعبه... که خود این ترفندی برای افزایش مخاطبین و ایجاد ارتباط و علقه با مردمان مختلفی است که از این طریق شم اقتصادی خود را پاسخ دهند.  حتی امن ترین نقطه جهان را چین مقرر کردند که مدرس عالی سینما، محمد رضا اسلام لو، این استراتژی را مستقیما با جمعیت میلیاردی چین و ایجاد حس تعلق برای چینیان مرتبط دانست تا بتوانند نسخه های بسیار بیشتری از این فیلم را به فروش برسانند.

حتی در این فیلم می بینیم که نحوه نجات قوم بشر، برگرفته از داستان معروف حضرت نوح است که در کتب مقدس ادیان الهی به آن اشاره شده است. در فیلم «2012» به جز آن 400 هزار نفری که به عنوان برگزیدگان جهان(!) انتخاب می‌شوند و یک جفت از هر حیوان که همگی به سوی کشتی مسقف گسیل داده می‌شوند، بقیه محکوم به نابودی هستند؛ حتی دانشمند هندی که موضوع را برای نخستین بار کشف کرده است. این داستان در بسیاری از ادیان مطرح شده است و از این باب بسیاری از ملتها ذهنیتی دارند که پذیرفتن ماوقع فیلم و سحر holly-woodرا بر آنان میسر می سازد.

هم چنین در 2012 همه بناهای تاریخی و دینی جهان در اثرسیل ویران می‌شوند به جز خانه کعبه و نمادهای اسلامی که کارگردان عمدا و به لحاظ حساسیت‌های موجود به سراغ آنها نرفته است. البته سرعت رشد اسلام در غرب واهمه ای بر غربیان انداخته است به گونه ای که برای مقابله با اسلام به معرفی رقیبی یعنی بودای تبتی می پردازد.
 بودابیان تبتی نسبت به مسلمانان از کینه‌ای تاریخی برخوردارند؛ بوداییان تنفر خود را از مسلمانان در مراسم سالانه خود به نام «کالاچاکرا» با به آتش کشیدن نماد کعبه آشکارا نشان می‌دهند. این موضوع همواره برای صهیونیسم مورد توجه بوده است. در فیلم، هنگامی که تصاویر سرگردانی صاحبان و مؤمنان ادیان دیگر در برنامه‌های «سی.ان.ان» نمایش داده می‌شود، می‌بینیم که راهبان بودایی در ارتفاعات چین در آرامش کامل به سر می‌برند و وقتی که جکسون در کوهستان گیر می‌افتد، این بودایی جوان است که او را نجات می‌دهد و به کشتی می‌رساند. البته توجه به این نکته نیز جالب است که اگرچه جهان غرب بسیار به بودای بی‌آزار وکرنشگر درمقابل تمدن غرب علاقه‌مند است، اما این تفکر بودایی هرگز اجازه ورود به کشتی نجات و حضور در آینده بشریت را ندارد؛ بلکه تنها وظیفه او رساندن منجی به سفینه است.

 

ادامه دارد...

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 28 تیر 1390    | توسط: مخف    |    | نظرات()

پایان دنیا

م. ارشدی

 

پایان دنیا (1)

 

هالیوود holly wood  چوب جادوگری ای که با جادویش مخاطبان و تماشاچیان خود را سحر می کند. تاثرات فراوان حتی جهانی، شکی در سحر این این کارخانه جادو نمی گذارد. کارخانه ای که با فروش چند صد میلیاردی خود تصمیم به تسخیر دنیا دارد و از این روی است که سردمداران صهیونیسم از سالها پیش آن را هدف قرار دارند و امروزه بیش از 90 درصد از هالیوود در اختیار یهودیان است. صهیونیسم هالییود را امیدی برای احیای ارزش های خود می داند و از این رو همواره تلاش می کند تا با تولید آثار، اندیشه های خود را به مخاطب القا کند. در سالهای اخیر آنها کمر همت به مخدوش کردن و کمرنگ کردن اندیشه ی مهدویت با بیان مفاهیمی چون آرمگدون ... بسته است. این بار با فیلم 2012 که در برگیرنده زیباترین تکنیک های فیلم سازی است به این میدان ورود یافته است.
کارگردان این فیلم «رولند امریش»، یکی از کارگردانان خوش تکنیک هالیوود است. آثار او تاکنون چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفته بود (از جمله روزاستقلال، میهن پرستی، گودزیلا) اما همواره از پرفروش‌ترین فیلم‌های هالیوودی محسوب می‌شوند. این بار «امریش» نه تنها فیلمی پرفروش در مقیاس جهانی تولید کرده، بلکه در لایه‌های پنهان آن، حرف‌های فراوانی هم برای گفتن دارد.

فیلم 2012 داستان پایان دنیا است. پایانی که بر گرفته از تقویم مایا در سال 2012 میلادی به وقوع خواهد پیوست. در این سال زمین به زیر آب فرو خواهد رفت و مقامات پس از آگاهی مقرر می کنند تا 400 هزار نفر از برگزیدگان جهان همراه یک زوج از هر حیوان و آثار برجسته هنری در یک کشتی گنجانده شوند. چند روز پیش از شروع حادثه مردم دنیا خبردار می شوند. عده ای در غرب خودکشی می کنند موردی که البته در غرب چندان عجیب هم نیست و سایرین هم به دنبال راه مفر.

 

ادامه دارد...

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 27 تیر 1390    | توسط: مخف    |    | نظرات()

گزارش یک جشن

گزارش یک جشن (13)

 

نظرسنجی از ناشرین:

 

در انتهای گزارش بد نیست تا نظر چند ناشر مطرح جریان روشنفکری را درباره حوزه نشر ایران، به صورت خلاصه بخوانید:

 

نشر نی

 

-        گرمی، عدم تهویه، کمی مشکل برنامه­ریزی کلی و عدم اختصاص داشتن مکان به این کار

-        هم­جا مشکل هست؛ عدم اطلاع­رسانی، کتاب­خوان نبودن مردم.

-        حوزه تخصصی: فلسفه، اقتصاد، جامعه­شناسی و سیاست

-        کتب پرفروش: سرگذشت فلسفه، تاریخ فلسفه سیلسی

-        شاخص کتاب خوب: ترجمه خوب، جلد کتاب. در ادبیات: کشش داستان، در کتب جدی: حرف نو زدن، هماهنگ با نیاز مخاطب بودن

 

سروش

 

-        خوب است. خیلی بهتر از اوین است. اما وضعیت تهویه، خریدار زود خسته می­کند.

-        مشکل همه­جا هست، اما مشکل اصلی در نبود اعتبارات است. نویسنده نمی­تواند کتابش را چاپ کند و مأیوس می­شود.

-        هم نویسنده خیلی به ناشر کمک می­کند و او را بالا می­برد و هم ناشر به نویسنده و کتابش اعتبار می­بخشد.

-        امروزه در شهرستان­ها مشکل زیادی برای تهیه کتاب وجود ندارد؛ پست، تلفن، اینترنت، نمایشگاه استانی.

-        کتب پرفروش: فرهنگ آثار ایرانی- اسلامی، فرهنگ آثار ملل، فرهنگ کردی، مجموعه کتب هنری.

-        شاخص کتاب خوب: نویسنده، مترجم، صحافی و طراحی جلد.

-        شعار امسال نشر: سروش، در خدمت اندیشه­های برتر.

 

لیوسا

 

-        تهویه، کتاب آوردن صبح.

-        مشکل کتاب: سلیقه­ای برخورد کردن، تبودن قانون کپی رایت، فیلتر زیاد

-        سنتی بودن توزیع مشکل اولی نیست و در رده دوم اهمیت است.

-        کتب پرفروش: قدرت (در حوزه روانشناسی)

-        شعار نشر: بهترین را از ما بخواهید.

 

 

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 26 تیر 1390    | توسط: مخف    |    | نظرات()

روزی‌ تو ‌خواهی ‌آمد...

http://dle.shiaha.com/images/lijlj8ilumwnz0b8kzb.jpg

نیمه شعبان، روز شکوهمندی برای شیعیان و البته برای تمام بشریتی است که عاشقانه آن روز بزرگ (ظهور آخرین منجی) را انتظار می‌کشند. همشهری جمعه در این شماره با پرداختن به این موضوع، در حد توان و وسع خود تلاش کرده است تا به ضرورت‌های انتظار بپردازد و دغدغه‌ها وآسیب‌های احتمالی را در این مسیر بازگو کند.

روزها را به امید آن که نگاهت فردا‌ بر پهنای آسمان درخشیدن گیرد به شب‌هایم گره می‌زنم و دست بر دعا انتظار فردایی را می‌کشم که از حریم امن خویش درآیی و دلدادگان دیرینه‌ات را با آب زلال مهربانی‌ات سیراب کنی.

هر شب که ماه بر آسمان می‌افتد‏، غمی دلگیرتر از همیشه تمام وجود عاشقانت را می‌گیرد و امید دیدنت باز حماسه شاعرانه می‌آفریند و شعر هجران به شعر انتظار تبدیل می‌شود و شاعر چشم‌هایت در لابلای ابیات ترک‌خورده‌اش به دنبال خودت می‌گردد.شاعران انتظار در غم هجرانت غزل‌ها را جامه امید می‌پوشند و الهه‌های شعرشان هر لحظه به امید وصالی بزرگ‏، در آسمان آبی دلدادگی به رقص درمی‌آیند.

راستی تو از طلوع کدامین خورشید جمعه سر بر خواهی آورد و از میانه کدامین آدینه دست مرا خواهی گرفت. من قرن‌هاست که انتظارت را می‌کشم. بی‌آن که دیده باشم‌ات، از تو خاطره‌ها دارم و بی آن که دست‌هایت را گرفته باشم‏، دست‌هایم بوی تو را می‌دهند. تو را نادیدن ما اگر غم نباشد‏ مرا نادیدنت تنها غمم هست. . .


نوشته شده در تاریخ یکشنبه 26 تیر 1390    | توسط: Arg    |    | نظرات()

باران عشق

امام زمان (عج)

ای که دریا پیش پایت خاکساری می‌کند،

صبر هم در انتظارات بی‌قراری می‌کند

بی‌تو می‌خشکد لبان رود، ای باران عشق

عقد اشک و چشم را نام تو جاری می‌کند

نیست اندر سر هوای هیچ جا جز کوی تو

ناکجا آباد، آن‌جا خانه‌داری می‌کند

در تمام سال‌های دوری من از رُخَت

در حضور غیبتت دل داغداری می‌کند

ای تمام معنی یک رود، اندر یک «کویر»

گر نباشی بی‌تو خشکی حکم جاری می‌کند

 

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 26 تیر 1390    | توسط: Arg    |    | نظرات()

میلاد امام زمان(عج)

 

دلها ز هجر روی مهت چون شکسته اند
چشمان به راه آمدنت بس که خسته اند
خیل عظیم منتظــران با تمــام عشـــق
از عمق دل به یـاد ظهــورت نشستـه اند

مهدیا! ما در جشن میلادت به شور دعا می‌خوانیم و به شوق اشک می‌ریزیم تا دیدارت

******  فرخنده باد میلادت ای عزیز فاطمه  ******

نوشته شده در تاریخ شنبه 25 تیر 1390    | توسط: Arg    |    | نظرات()

گزارش یک جشن

گزارش یک جشن (12)

 

نظرسنجی از ناشرین:

 

در انتهای گزارش بد نیست تا نظر چند ناشر مطرح جریان روشنفکری را درباره حوزه نشر ایران، به صورت خلاصه بخوانید:

 

نیلوفر

 

-        مشکل فقط در پیش­تولید و ارتباط با وزارت ارشاد است.

-        وضعیت ادبیات داستانی عالی است، ادبیات راه خود را می­رود. حتی اگر سانسور شبیه قرون وسطی باشد.

-        به هیچ­وجه ما مافیای توزیع نداریم، توهم است. کسانی که کتاب­هایشان فدوش نمی­رود، این اسم را درآورده­اند.

-        سانسور است که به دیده نشدن کتاب­های خوب ضربه می­زند.

-        کتب پرفروش: آناکارنینا، بادبادک­باز

-        شاخص کتاب خوب: محتوا البته بدون سانسور

-        مهم­ترین مشکل کتاب در ایران: سانسور

-        شعار نشر: ترجمه خوب

 

نشر چشمه

 

-        مشکلات کتاب در ایران: گرانی کاغذ، عدم تنوع موضوعات در ادبیات (فیلتر ارشاد)، عدم امکان تبلیغ کتاب در ایران

-        در سیستم توزیع فعلی، کتاب­فروشی­ها مشکلیندارند. مردم کتاب­خوان نیستند.

-        حوزه تخصصی: ادبیات

-        کتب پرفروش: عنوان خاصی نبوده است.

-        شاخص کتاب خوب: استقبال مخاطبو هر کتابی که مخاطب بخرد خوب است؛ چه «دا» باشد، چه رمان­های فهیمه رحیمی، چه...

-        مهم­ترین مشکل کتاب در ایران: کتاب نخواندن مردم

-        شعار نشر: شعار خاصی نداریم. چراکه امکان بزنامه­ریزی در ایران نیست، هم موانع اقتصادی و هم موانع سیاسی.

 

ادامه دارد...

نوشته شده در تاریخ شنبه 25 تیر 1390    | توسط: مخف    |    | نظرات()

وقتی مهدی(علیه السلام) بیاید

امام زمان (عج)
آنگاه که مهدی (علیه السلام ) بیاید

اذا قام القائم حكم بالعدل و ارتفع فى ایّامه الجور و امنت به السبل و اخرجت الارض بركاتها و ردّ كل حق الى اهله و لم یبق اهل دین حتّى یظهر الاسلام و یعترفوا بالایمان.(1)

ترجمه:

زمانى كه حضرت حجة(عج) ظهور كند به عدالت حكم مى كند و كسى نمى تواند به دیگرى جور و ستم روا دارد و راه ها به وسیله او امن مى گردد زمین بركاتش را براى استفاده مردم خارج مى كند و امور را به دست اهلش مى سپارد و هیچ دینى غیر از اسلام باقى نمى ماند و همه به اسلام گرایش پیدا مى كنند.

شرح:

در این حدیث هفت برنامه براى حضرت بیان شده است:

1 و 2- حكومت عادلانه و رفع ظلم و جور: « اذا قام القائم حكم بالعدل و ارتفع فى ایّامه الجور » نقطه مقابل عدل، ظلم است نه جور، و قسط نقطه مقابل جور است. فرق بین عدل و قسط این است كه عدالت یعنى حقّ دیگرى گرفته نشود و قسط این است كه بین افراد تبعیض نشود، پس ظلم به نفع خویشتن گرفتن و جور حقّ كسى را به دیگرى دادن است. به عنوان مثال، یك وقت خانه زید را براى خودم مى گیرم، كه این ظلم است و یك وقت خانه او را مى گیرم و به دیگرى مى دهم كه این جور است. نقطه مقابل این است كه خانه زید را نمى گیرم براى خودم كه این عدل است و اگر به كسى هم ندهم این قسط است، پس قسط عدم تبعیض و عدل عدم ظلم است.

3- امنیت راه ها: « و امنت به السبل » راه ها به وسیله او امن مى شود.

4- شكوفایى طبیعت: « و اخرجت الارض بركاتها » زمین بركاتش را خارج مى كند چه بركات كشاورزى و چه معادن و چه نیروهاى دیگرى كه براى ما مخفى است...

نوشته شده در تاریخ شنبه 25 تیر 1390    | توسط: Arg    |    | نظرات()

گزارش یک جشن

گزارش یک جشن (11)

 

در آخرین بند از گزارش سری کوتاه به شاخص­های کتاب ادبی خوب می­زنیم. البته فقط از روی ادای دین، چرا که بحث مفصل است و به راحتی جمع نمی­شود. به طور خلاصه می­توان شاخص­های زیادی را برای کتاب ادبی خوب بیان کرد. در این مجال سعی می­شود تا به هرکدام از آن­ها اشارتی گردد تا مجموعه­ای کوچک از چندین معیار به دست بیاید.

اولین شاخصه کتاب ادبی خوب، قوت ادبی مولف است. او باید بر عناصر ادبیات مسلط بوده و مایه هنری کارش در سطحی بالا باشد. خیال­انگیزی، کاربرد متناسب صنایع ادبی و تسلط بر اوزان و رعایت قافیه، گستردگی دایره لغات، روانی و سادگی زبان و... مواردی است که عیار شعر را مشخص می­کنند. خط تعلیق قوی، شخصیت­پردازی و فضاسازی خوب، پیرنگ محکم، زاویه دید متناسب، نثر جذاب و روان، لغات مناسب و به­جا و... شاخص­های تشخیص داستان خوب هستند. پس شاخص مهم اول، توجه به عناصر ادبیات است.

بخش دوم، اندیشه و معرفت بارشده بر این محمل ادبی است. هم دفاتر شعر، هم مجموعه داستان­ها و هم رمان­ها، بستر انتقال معانی و مفاهیمی به خواننده هستند. مسلما هرچه که این افکار به حقیقت نزدیک­تر باشند و بیشتر بر راه درست قدم بگذارند، بر ارزش کتاب افزوده شده، قدر و قیمتش بیشتر می­گردد.

شاخص بعدی ظاهر کتاب است. طراحی جلد یکی از مهم­ترین بخش­هاست. هرچه این طراحی، هنری­تر باشد، کتاب ارزشمندتر خواهد بود. یعنی هم خود طرح باید در سطح بالایی باشد و هم تناسب زیادی با موضوع و محتوای کتاب داشته باشد. خلاقانه­تر بودن این طراحی، تأثیر زیادی بر خواننده داشته و حتی می­تواند رغبت مخاطب را برای خواندن و ادامه دادن کتاب فزونی بخشد.

بخش بعدی حائز اهمیت، چاپ خود کتاب است. استفاده از کاغذ مناسب و دقت در صفحه­بندی کتاب، سهم عمده­ای در دل­پذیر بودن کتاب و جلوگیری از ملال­آوری حین خواندن آن دارند.

در صورتی که این موارد رعایت شود، مسلما کتاب به فروش خوبی هم خواهد رسید و مخاطب خود را پیدا خواهد کرد. بنابراین در کنار این شاخص­ها، می­توان فروش بالای کتاب را هم عنوان کرد. البته باید توجه داشت که فروش بالا به تنهایی، نمی­تواند معیار خوبی باشد اما در کنار سایر موارد عرض شده، معیار خوبی برای سنجش کتاب خوب است.

آنچه که در سطور بالا عرضه شد، تنها برداشت­هایی خلاصه و کدگونه از ادبیات در نمایشگاه بین المللی و به تبع آن، ادبیات در بازار کتاب ایران بود. امید است که با بررسی دقیق هر کدام از مباحث مطرح شده، راه حل­های مناسبی برای برون­رفت از وضعیت موجود پیدا شود.

گویند که نمایشگاه بین المللی، جشن کتاب در ایران است. گزارش ما پر بود از خنده. همان خنده­های تلخی که از گریه... بگذریم. گزارش ما پر بود از خنده و کمی هم گریه داشت. چه کنیم که جشن جای گریه کردن نیست، وگرنه...

به پایان آمد این دفتر        حکایت هم­چنان باقیست

 

نوشته شده در تاریخ جمعه 24 تیر 1390    | توسط: مخف    |    | نظرات()

وظایف منتظران

امام زمان (عج)

وظایف منتظران نسبت به امام موعود(عج) زیاد است‌، توجه به این وظایف تا حدود زیادی می‌تواند امکان شناخت بیشتر از امامان را نیز فراهم کند.

محبت و ارتباط قلبی با امام زمان(عج)

انسان منتظر‌، پیوسته پیوند قلبی با امام زمان خود دارد . و هیچگاه این گوهر ارزنده را از دست نمی‌دهد. امام صادق(ع) فرمودند : « کسی که در زمان غیبت قائم علیه السلام بر ولایت ما ثابت و استوار بماند، خداوند به او پاداش هزار شهید عطا فرماید. » در حدیث دیگر آمده است که «بر امامت حضرت مهدی علیه السلام کسی استوار نمی‌ماند مگر آن کس که یقین قوی و شناخت صحیح داشته باشد.»

انتظار مداوم ظهور آن حضرت

باید پیوسته منتظر آن حضرت باشیم‌، و هر لحظه خود را برای آن واقعه عظیم و بی‌مانند آماده سازیم‌. خداوند متعال در قرآن‌، هدف از خلقت انسان را عبادت می‌داند و پیامبر اکرم در حدیثی معنای این آیه شریفه را بیان می‌فرمایند‌: «برترین عبادت‌ها‌، انتظار فرج است.‌‌ِ»

پس انتظار ظهور‌، رسیدن به بالاترین عبادت و دستیابی به هدف خلقت است‌. در بیان اهمیت انتظار‌، امام صادق‌(ع) می‌فرمایند‌: «‌هرکسی دوست دارد از جمله یاران حضرت قائم علیه السلام باشد‌، باید در حالی انتظار کشد که پرهیزگاری و اخلاق نیکو داشته باشد.»

نوشته شده در تاریخ جمعه 24 تیر 1390    | توسط: Arg    |    | نظرات()

دلیل غیبت امام زمان(عج)

امام زمان (عج)

به‌چه دلیل امام زمان(عج) از نظرها پنهان هستند و آیا در زمان غیبت کسى مى‌تواند با آن حضرت ارتباط داشته باشد؟

پاسخ: بیان علت حقیقى و اصلى غیبت امام زمان عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف، امرى دشوار و شاید دور از دسترس باشد. درباره غیبت مى‌توان، هم نگاه تاریخى داشت و هم نگاه روایى:

نگاه تاریخى

وقتى به تاریخ صدر اسلام و حتى قبل از آن مى‌نگریم، به خوبى مى‌‌بینیم که جبهه کفر و باطل براى مقابله با جبهه حق و نابودى آن، از هیچ اقدامى فروگذارى نکرده و در این راه حتى از کشتن پیشوایان دین نیز ابایى نداشته است. آنان به خوبى مى‌دانستند ادامه حکومت دنیایى و سیطره بر مردم و کسب منافع نامشروع، زمانى امکان‌پذیر خواهد بود که پیشوایان دین و هادیان حق را از سر راه خود بردارند؛ لذا شهادت ائمه علیهم‌السلام در دستور کار خلفاى جور قرار گرفت. آنچه وحشت و اضطراب حاکمان خودکامه را بیشتر مى‌کرد، وعده ظهور حضرت مهدى عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف به عنوان منجى و مصلح بود. از این رو خلفاى معاصر امام حسن عسکرى علیه‌السلام، ایشان را به شدت تحت نظر داشتند تا وقتى فرزند ایشان به دنیا مى‌آید، او را در همان ابتداى زندگى به شهادت برسانند.

بنابراین، بسیار طبیعى است که خداوند آخرین حجت خود را در پرده غیبت قرار دهد تا جان او حفظ شود و در موعد مقرر و زمانى که مردم آمادگى ظهور داشتند، ظهور کرده و جهان را پر از عدل و داد نماید...

نوشته شده در تاریخ جمعه 24 تیر 1390    | توسط: Arg    |    | نظرات()
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات